شرح یک تک نگاره


این پست شرح و توضیح ندارد. بافته در لمبران استان آذربایجان شرقی بافته شده است و شاید به همین دلیل ترنج این بافته شباهت غیرقابل انکاری با ترنج هریس دارد.
حالا ببینید در این تصاویری که از یک کتاب* گرفتم چه چیزهایی میتوان یافت.

این هم یک صفحه دیگر از همان کتاب؛ ببینید یک هنرمند برای تغییر و تکمیل یک نقش چقدر میتواند نوآوری کند و چه چیزی را به چه چیزهایی تبدیل کند.

به نظر میرسد آنچه که امروز در طراحی قالی آن را با نام کاسبرگ گل میشناسیم و نمونههای آن را میتوانید در این دو برگ از کتاب -چه به صورت ساده
و یا چه به صورت پر نقش و نگار- ببینید در اصل نقش پیکان بوده است. شاهد؟ تک نگارهای که از بافته لمبران بریدهام و بسیاری نمونههای دیگر... اما
آنچه که برای من نامفهوم باقی میماند این است که چرا پیکان؟ گاهی در مورد بخش
وسیعی از نقوش به نظر میرسد مدام با الگوی ثابت پیکانهایی مواجهیم که به اشکال
گوناگون باهم ترکیب شدهاند، فرمی جدید ساختهاند و هنرمند در طول زمان فرم جدید
به دست آمده را چنان تغییر داده است که امروز ردپای اولیه را نمیتوان به سادگی
پیگیری کرد... (مگر اینکه پای قفقاز بیاید وسط!) اما حضور مسلط پیکان همچنان
باقیست...
پینوشت: ندارد.
*نقش و نگار اسلیمی ختایی در طراحی فرش و هنر تذهیب
طرح و نقش محمدرضا هنرور و رضا خنیاگر
+ نوشته شده در پنجشنبه ۱۳۹۲/۰۸/۰۲ساعت 9:45  توسط آرزو مودی
|