کلگی

بنا به روایت سایت حراجی شمالغرب ایران - اوایل قرن بیستم
3.3m x 1.63m
میشود گفت کلگیها بافتههایی هستند بین قالیچه و کناره... عرضی بیشتر از کنارهها و طولی بیشتر از قالیچهها و کمتر از کنارهها دارند. بنا به روایتی هم میشود آنها را "يک کنارهي بسيار عريض يا يک فرش دراز و باريک با اندازههاي cm170×320، cm200×500 یا cm 130×250" دانست." (این توضیح از اینجاست: Oriental Carpet Desigh, P.R.J. Ford)
تا جایی که الان در ذهن دارم کردها، بافندگان همدان و بافندگان استان مرکزی بیشترین تعداد کلگی را در ایران میبافند. (اگر اشتباه میکنم تذکر بدهید درستش کنم؛ منبع درست و حسابی دم دست ندارم.)
یکی از خوانندگان محترم، آقای سلیمانی از سنندج، هم لطف کردند و این توضیح را به صورت خصوصی نوشتهاند، امیدوارم مخالفتی با عمومی کردن این کامنت نداشته باشند:
«مرحوم عبدالرحمان شرفکندی (ویکیپدیا) نظر جالبی در مورد خانههایی با پلان کلگی یا ال مانند داشتند. معماری خانههای قدیم مرسوم در اکثر روستاهای کردستان به شکل ال بود. این نوع سازه در ساخت اغلب بناها تا بحال هم کاربرد دارد. بطور خلاصه : 1- مقاوم بودند 2-امنیت بیشتری برای ساکنان آن فراهم میکرد، بطوری که کله اطاق در داخل حیاط قرار داشت و به خوبی درب خانه و همچنین درب ورودی اطاق نمایان بود. این چنین اطاقهایی به بافتههایی در حد و اندازه آن نیاز دارد که با توجه به اسم کلگی اطاق فرشهایی درعرض معمولن 130 الی 150 عرض و 4الی 6 متر طول بافته میشد که در اصطلاح به خرسک باف و ابعاد کلگی مشهورند. نحوه چینش هم به گونهای است که بصورت موازی در کنار هم قرار میگیرند و این قبیل اطاقهای ال مانند معمولاً با دو جفت یا بیشتر مفروش می شوند.»
توضیح من هم اینکه هر چه فکر کردم و جستجو کردم قرینهای برای این توصیف که در مورد معماری آمده است در معماری روستائی خراسان نیافتم و کلگی هم بافتهای خراسانی نیست و اگر اشتباه نکنم تا به حال به هیچ نمونه کلگی که در خراسان بافته شده باشد، بر نخوردهام و صد البته منظورم اینجا این است که بر اساس توضیحی که آقای سلیمانی آورده اند، احتمالاً شکل گیری بافتهای مانند کلگی به اقتضای نیازی است که شکل معماری و هندسه اتاقها پیش روی بافندگان و خانهدارها میگذاشته است. در خراسان ما چنین ویژگی را در معماری مشاهده نمیکنیم و شاید به این دلیل است که کلگی هم کمتر میبینیم یا تا جایی که من به خاطر دارم اصلاً نمیبینیم چون نیازی به آن احساس نشده است.
در مورد معماری روستائی اصفهان هم میتوانم اینطور قطعی نظر بدهم؟ نمیدانم. نمونههائی که در ذهن دارم، اندکند چرا که با بافت روستائی اصفهان چندان برخوردی نداشتم مگر مواردی خاص در خوانسار و نطنز و اطراف نائین و این ویژگی در معماری این منطقه نیز مشاهده نمیشود و طبعاً در استان اصفهان هم کمتر شاهد بافته شدن کلگی هستیم.
برچسبها: فرش ایران, کلگی, فرش در فضای معماری, معماری